Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 22 maja 2017

Forma z masy silikonowej cz.1

Witam!

   Dzisiaj chciałbym się z wami podzielić wiedzą na temat wykonywania form do wielokrotnych odlewów z masy silikonowej. Będzie to mała forma do szybkiego odlewania z gipsu podczas np. imprez plenerowych jak Dzień Dziecka itp. Jakość odlewów może nie jest porażająca ale dzieciaki mają radochę, a o to w takich wydarzeniach przecież chodzi. Z racji tego, iż odlewanie ma iść sprawnie i bez niespodzianek zrezygnowałem nawet z wykonania ,,kapy gipsowej", która w przypadku rzeźb pełnych jest niezbędna.   
   Najpierw na płaskim kawałku gliny o formacie A4 (grubości 2 cm) odbiłem wydrukowany rysunek przedstawiający nasze Godło. Pierwotnie planowałem, iż w formie będę zalewał dwie podobizny ale ostatecznie uznałem, że forma bez kapy musi mieć grubsze ścianki, aby nie uginały się pod własnym ciężarem oraz ciężarem gipsu. 

W przypadku małych płaskorzeźb i wykonywania formy z masy silikonowej dobrze jest pozwolić glinie trochę podeschnąć i użyć ostrego kozika do wykonania niewielkich elementów. 




   A oto skończony model. Aby dotrzeć we wszystkie zakamarki można używać wszelkiego rodzaju narzędzi od: kozika, pilnika do paznokci, probówki, cyrkla itp., ważne aby osiągnąć zamierzony efekt ; )
   Model przytwierdziłem do denka kuchennego za pomocą gliny (należy dokonać tego bardzo dokładnie, aby płynna masa silikonowa nie wpłynęła pod spód naszej płaskorzeźby) i wykonałem szalunki z 2 kartek papieru i taśmy papierowej. Teraz można zalać formę masą silikonową.
Ja użyłem masy silikonowej zbliżonej do Gumosilu B 
   Najważniejsze to bardzo dokładnie wymieszać silikon z katalizatorem. Jeżeli tego nie zrobicie dokładnie to część formy może być stała, a część nadal płynna i wtedy klops....gotowy ; ) Na zdjęciu widać cienki pędzelek, lecz jest on niewystarczający, najlepiej użyć kawałka cienkiej szerokiej listewki.  

   Masą silikonową zalewamy formę i pozostawiamy na minimum 6 godzin, lecz dla pewności lepiej nie ruszać wcześniej niż po 12 godzinach. Jeżeli po tym czasie masa jest nadal płynna to znaczy, że za słabo wymieszaliście masę z katalizatorem i już nie ma co dłużej czekać tylko trzeba formę wykonać od nowa. Używając innej masy czas reakcji sieciowania może się różnić, ale to już od was zależy czego używacie. Zawsze trzeba dokładnie przeczytać ulotkę....; ) wiem truję ale zaoszczędzi to wam niepotrzebnego stresu.... 

   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz